Karper reglement

Versie 1.0 19/04/21
Karper statuten Karpercommissie H.S.V. Ons Genoegen
Wil je gericht op karper vissen, dan ben je naast het bestaande regelement verplicht aan de onderstaande punten te voldoen.

Waarom voor Kapervissers extra maatregelen.
Omdat wij als vereniging begaan zijn met onze vissen en deze willen wij door iedere vissers zo goed als mogelijk en met respect behandeld zien worden. Zodat iedereen nog jaren mooie, gezonde en sterke vissen kan vangen op onze vijvers.
Verplichtingen (hieraan MOET door eenieder voldaan worden)

Het is een iedere karpervisser of vissen die op karper wilt vissen verlicht:
1.Een deugdelijke onthaakmat op de visplek aanwezig te hebben. (min. afmeting 80x40cm)
2.De onthaakmat moet nat gemaakt worden voor een gevangen vis op de mat wordt gelegd. (dit omdat de matten in de zomer soms heel warm worden en droge ondergrond funest is voor de beschermede slijmlaag van de vis)
3.Een deugdelijk landdingnet op de visplek aanwezig te hebben. (min. Breedte 70cm)
4.Een zogenoemde “carp care kit” wond verzorgingsmiddel waarmee o.a. de haakwond behandelt dient te worden. Zowel op het in bezit hebben en het gebruik ervan bij gevangen vis kan gecontroleerd worden!!!
5.Gevangen vis zo snel als mogelijk terug in het water te zetten.
6.Er mag alleen gevist worden met visveilige systemen. (Dit zijn systemen waarbij bij onverhoopte lijnbreuk de vis het lood kan kwijtraken.
7.Zijn visplek schoon en opgeruimd achter te laten. Sigarettenpeuken en noodlottige rotzooi van een voorganger hoort hier ook bij. Bij constatering van het vervuild achterlaten van een visplek zullen per direct royerende sancties volgen. Onze vrijwillige onderhoudsploeg zijn niet onze opruimers!

Verboden tijdens het karpervissen.
Verboden (deze gelden voor eenieder en regelgeving zal strikt worden gehandhaafd.)
Het is verboden om:
1.Te vissen met vis onveilige systemen. (Systemen waarbij met lijnbreuk de vis het lood niet kan kwijtraken)
2.Te vissen met Leadcore leaders, dit omdat we het gebruik van lood zoveel mogelijk willen beperken.
3.Te vissen met leaders langer dan 1 meter (niet voorzien van loodkern).
4.Te vissen met zogenaamde drop-off systemen waarbij bij een aanbeet het lood direct gelost wordt.
5.Te vissen met op het oppervlakte drijvend aas.

Verplichtingen voor gevangen karper. (Vis veiligheid)
1.Voor je een geschepte vis uit het water tilt, zorg ervoor dat de borstvissen strak langs lichaam van de vis zitten.
2.De onthaakmak moet nat zijn voor de geschepte vis erop gelegd wordt.
3.De haakwond en eventueel andere beschadigingen MOETEN behandeld worden met een carp care product.
4.Gevangen vissen mogen alleen gehurkt en boven een onthaakmat gefotografeerd worden.
5.Fotograferen gebeurt zo snel als mogelijk.
6.Wegen van vissen gebeurt in een vooraf natte gemaakte weeg zak.
7.Voor de vis in de zak wordt opgetild moet er eerste gezorgd/gecontroleerd worden of de borstvissen wederom strak langs het lichaam liggen. Dit om vin breuken te voorkomen.
8.Tijdens het fotograferen wordt de vis natgehouden door er water overheen te laten lopen, met namen in de hele warme zomer dagen is dit meer dan NOODZAKELIJK voor een goed herstel van de gevangen vis.
9.Gevangen karper wordt met behulp van schepnet, weeg zak of onthaakmat terug in water gezet.
10.Verzoek om vangsten en eventueel gewichten met de karpercommissie te delen zodat deze het bestaande bestand beter in kaart kunnen brengen.

Voerboot en voeren:
1.Het gebruik van een voerboot is enkel toegestaan voor jaarvergunningshouders die in het bezit zijn van een extra voerbootvergunning.
2.Het voer is beperkt tot 700gram voor gebruik gereed voer.
3.Te vissen met pinda’s.
4.Te vissen met te harde (niet goed gekookt of geweekte) of bedorven partikels of ander voer.

Algemeen:
1.Veroorzaak geen last of hinder aan andere vissers.
2.Vis recht vooruit.
3.Waar dit regelement niet in voorziet beslist de karpercommissie dan wel het bestuur.
4.Wijzingen voorbehouden.

Website: www.hsvschinnen.nl