visuitzet

Donderdag, 30 april 2020

Beste, Vissen kunnen veel soorten ziektes bevatten zonder dat het voor ons zichtbaar is of de karper er zelf last van heeft. Desondanks kunnen deze ziektes wel van vis tot vis overgedragen worden. Een voorbeeld hiervan is het Koi Herpes virus (KHV) dat de vissen op de Mulderplas ook dragen. Als er vis wordt uitgezet van een andere omgeving op een vijver is het daarom mogelijk dat deze vis nieuwe ziektes in het water introduceert. Als een vis in een nieuwe leefomgeving komt levert dit stres op en dit verzwakt het immuunsysteem van de vis en maakt de kans op verspreiding groter. Door vis afkomstig van een kweker uit te zetten wordt de kans op besmetting geminimaliseerd omdat deze vissen van een gecontroleerde omgeving afkomen. Als er vis van andere wateren in de omgeving of vijvers uit een tuin worden uitgezet is dit een ander verhaal. Deze vissen bevatten vaak verschillende ziektes die overgedragen kunnen worden. Vaak zijn de gevolgen van een uitzet niet direct zichtbaar. Het kan even duren voordat de ziektes overgedragen zijn van vis op vis. Omdat vissen koud bloedige dieren zijn liggen deze in de winter vaak dicht bij elkaar. Hierdoor kunnen ziektes zich goed verspreiden in de winter. Na de winter beginnen de vissen massaal weer te bewegen en eten, hierdoor kan er stress komen onder de vissen. Door deze stress worden de vissen vatbaar voor ziektes en kunnen daardoor problemen ondervinden. In deze periode wordt meestal ook de vissterfte waargenomen. Het illegaal uitzetten van vissen kan dus catastrofale gevolgen hebben. Het uitzetten van vis gebeurt normaal echter vaak met de beste bedoelingen. Een vijver kan dicht gegooid gaat worden en daarom mensen de vissen overzetten naar een visvijver in de buurt. Ook kan het zijn dat iemand vindt dat er niet genoeg vis in de vijver zit en daarom zelf besluit vis erop te zetten. De mensen wie vis uitzetten zijn vaak niet bekent met de gevaren die hier aan verbonden zijn. Als vereniging willen we u daarom vragen om met ons een oogje in het zeil te houden. Als u iets van visuitzet waarneemt geef het dan alstublieft door aan het bestuur. Of ga indien mogelijk netjes met deze mensen in gesprek en probeer de gevaren van visuitzet uit teleggen.